Retransmisje spektakli operowych i baletowych - Wielka Sztuka za Rogiem
W ramach pierwszego sezonu Wielkiej Sztuki za Rogiem odbędą się retransmisje jeszcze czterech spektakli:
W marcu 2019 roku opera Giacomo Pucciniego „Madame Butterfly” wystawiona w The Mertopolitan Opera w Nowym Jorku. Zobacz fragment spektaklu TUTAJ: https://www.youtube.com/watch?v=raMMB3uKxp0
W kwietniu 2019 roku balet do muzyki Piotra Czajkowskiego „Śpiąca królewna” wystawiony w Teatrze Balszoj w Moskwie. Zobacz fragment spektaklu TUTAJ: https://www.youtube.com/watch?v=7fkVHUJN1PI
W maju 2019 roku opera Giacomo Pucciniego „Turandot” wystawiona w The Mertopolitan Opera w Nowym Jorku. Zobacz fragment spektaklu TUTAJ: https://www.youtube.com/watch?v=DYriq53yZ5s
W czerwcu 2019 roku opera Georges’a Bizeta „Carmen” wystawiona w The Mertopolitan Opera w Nowym Jorku. Zobacz fragment spektaklu TUTAJ: https://www.youtube.com/watch?v=vPOXyEc0ue0
DZIADEK DO ORZECHÓW
CHOREOGRAFIA Jurij Grigorowicz
MUZYKA Piotr Czajkowski
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY Simon Wirsaładze
DYRYGENT Paweł Kliniczw
OBSADA
Maria Margarita Szrajner
Książę/Dziadek do orzechów Siemion Czudin
Radca Drosselmeyer Denis Sawin
Fryc Nina Biriukowa
Król Myszy Aleksander Wodopietow
Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Bolszoj w Moskwie
Orkiestra Teatru Bolszoj w Moskwie
PREMIERA ŚWIATOWA W choreografii Lwa Iwanowa 6. 12. 1892 Teatr Maryjski w Petersburgu
PREMIERA TEJ INSCENIZACJI W choreografii Jurija Grigorowicza 12. 03. 1966 Teatr Bolszoj w Moskwie
15.00 – 15.05 Wprowadzenie - Katia Nowikowa
15.05 – 15.57 Akt pierwszy
15.57 – 16.16 Przerwa i wywiady z artystami
16.16 – 17.11 Akt drugi
17.11 – 17.20 Oklaski i napisy końcowe
STRESZCZENIE BALETU
AKT PIERWSZY
W święto Bożego Narodzenia do domu Sztalbaumów schodzą się goście. W przebraniu czarodzieja pojawia się Drosselmeyer, ojciec chrzestny Marii i Fryca. Dzieci otrzymują prezenty, wśród nich – dziadka do orzechów. Rozrabiaka Fryc uszkadza zabawkę,ale Maria opiekuje się drewnianym ulubieńcem. W nocy pojawiają się myszy ze swoim Królem. Zabawki pod wodzą Dziadka do orzechów walczą z myszami, pomaga im rozbudzona ze snu Masza. Po zwycięstwie Dziadek do orzechów przemienia się w Księcia i zabiera Marię w podróż na szczyt choinki.
AKT DRUGI
Myszy znów atakują podróżników. Książę ponownie śmiało staje do walki i pokonuje wroga. Wszyscy mają teraz okazję do świętowania. Lalki w strojach różnych narodów tańczą, jaśniej palą się świeczki, cała choinka ożywa. Jednak to wszystko było tylko snem... Minęła czarodziejska bożonarodzeniowa noc. Wraz z nią przeminęły wszystkie cuda i dziwy. Maria budzi się z sennego marzenia, w swoim domu, u stóp choinki. Na jej kolanach leży zabawka – dziadek do orzechów.
Piotr Iljicz Czajkowski
Rosyjski kompozytor. Urodził się w 1840 w Wotkińsku, zmarł w 1893 w Petersburgu. Twórczość Czajkowskiego wywarła silny wpływ na dalszy rozwój muzyki rosyjskiej.
Studiował między innymi pod kierunkiem Antona Rubinsteina i N.I. Zaremby. Ukończył konserwatorium w Petersburgu w 1866 r. W następnym roku został profesorem teorii muzyki w konserwatorium w Moskwie. Na tym stanowisku pozostał 11 lat, był to okres dużej aktywności twórczej Czajkowskiego. Kryzys psychiczny związany z nieudaną próbą założenia rodziny spowodował wyjazd Czajkowskiego na dłuższy czas za granicę. W latach 1877/1878 w Szwajcarii ukończył pracę nad dwoma dziełami: Symfonią f-moll i operą liryczną „Eugeniusz Oniegin”. materialna zaprzyjaźnionej z kompozytorem mecenas sztuki, Nadieżdy von Meck, umożliwiła mu poświęcenie się wyłącznie pracy twórczej. W latach 1880–1890 ugruntowała się sława kompozytora, który jako dyrygent odbył tournée koncertowe po wielu krajach Europy. Skomponował 9 oper, 3 balety, 7 symfonii i niezliczone dzieła orkiestrowe, kameralne i pieśni.
Jurij Grigorowicz
Choreograf i przez ponad 30 lat dyrektora baletu Bolszoj (lata 1964 – 1995), wypracował swój własny, niepowtarzalny, niemal akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle: „Spartakus”, „Złoty wiek”, „Iwan Groźny” i „Romeo i Julia”. W 2008 roku Grigorowicz powrócił do Teatru Bolszoj jako baletmistrz i choreograf, i realizuje nowe wersje swoich baletów, jak m.in. „Śpiąca królewna”, „Rajmonda”, „Legenda o miłości” i inne.
Przedstawienie trwa około 2 godzin 15 minut (w tym 1 przerwa).